Op het moment moeten kinderen enorm veel presteren. De lat ligt hoog. In een relatief korte tijd leren ze enorm veel. Van lezen en schrijven tot aan hoe de wereld in elkaar zit. Maar alsof dat nog niet genoeg is, moeten ze leren: sociaal zijn, in te leven in een ander, hun mening uiten, voor zichzelf opkomen, samenwerken, omgaan met pesten en plagen, omgaan met druk en fouten maken, omgaan met onrecht en gekwetst worden, leren om je niks van een ander aan te trekken en dicht bij jezelf en je eigen mening te blijven. In het onderwijs en in mijn praktijk zie ik dagelijks weer hoe kinderen hierin zichzelf zo kunnen tegenkomen. Soms voelen ze zich niet begrepen omdat ze bijvoorbeeld anders denken. Sommige kinderen zijn angstig omdat ze bang zijn wat anderen van ze vinden of bang dat ze het misschien niet goed genoeg kunnen of durven geen fouten te maken. Ik zie kinderen in mijn klas die zo gefrustreerd zijn omdat ze niet meer weten hoe ze zich op een constructieve manier kunnen uiten en uiten zich dan op een manier zodat ze zeker weten aandacht krijgen door bijvoorbeeld heel erg boos te worden. Ze zijn bang...
Lees meer